Ten Kate Racing Yamaha - News

Continue

Disappointing Sunday in Misano yields no points for Pata Yamaha Ten Kate Racing

Pata Yamaha Ten Kate Racing was unable to score points on Sunday in the second World Supersport race at the Misano World Circuit Marco Simoncelli. Stefano Manzi was leading the race but crashed at the end of the ninth lap, bringing his race to an early end. Yuki Okamoto finished in twentieth place.

After Stefano Manzi’s victory in Race 1 on Saturday afternoon, expectations were high for Race 2 on Sunday afternoon. Starting from second on the grid, the Italian got off to a strong start and took the lead for the first time on lap five. Manzi looked comfortable and appeared to be in control, until things went wrong at the end of the ninth lap. As he entered the final corner before the start/finish straight, he lost the front of the bike and crashed.

Despite this non-score in Race 2, Manzi still holds a solid lead in the championship. With 210 points, he has a 47-point advantage over his closest rival.

Starting from 27th on the grid, Yuki Okamoto made a good start and had climbed to 21st after just three laps. Ultimately, he could do no better than twentieth, meaning he was unable to add any world championship points to his tally this weekend.

Yuki Okamoto (P20 / +27,808):
“I have given everything in this race, and there was nothing left that I could do. We are getting better but I felt that we could have achieved more. We will keep working hard and continue challenging. I will prepare myself in the best way possible for the next race at Donington Park.”

Stefano Manzi (DNF):
“It’s a big shame to end this good weekend in this way, because I was feeling amazing. We had a tricky Friday but yesterday’s race was fantastic. Today we were there, trying to do the same as yesterday, but unfortunately I lost the front in the final corner and I crashed. We have to analyse this with the team, because I crashed three times in the last two rounds and it is the second time this weekend that I crashed in that corner. I want to know how to manage this, because it is a bit strange. Now we focus on the next round at Donington Park.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“It was a disappointing day for us — unfortunately, things can’t always go our way. Stefano crashed while leading the race, and we need to look into why that happened. I’m confident we will come back stronger and be able to make things right. For Yuki it was a very tough weekend, and we need to analyse how we can make more progress with him. We’re already looking ahead to the next round.”

The next round of the World Superbike Championship takes place on the weekend of July 11–13 at Donington Park in the United Kingdom.

 


Teleurstellende zondag in Misano levert Pata Yamaha Ten Kate Racing geen punten op

Pata Yamaha Ten Kate Racing heeft zondag geen punten kunnen scoren in de tweede World Supersport race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Stefano Manzi reed aan de leiding maar ging aan het einde van de negende onderuit, waardoor de race voor hem vroegtijdig ten einde kwam. Yuki Okamoto eindigde als twintigste.

Na de overwinning van Stefano Manzi in Race 1 op zaterdagmiddag waren de verwachtingen voor Race 2 op zondagmiddag hooggespannen. Vanaf de tweede plaats op de grid begon de Italiaan goed aan de race, en in de vijfde ronde nam hij voor het eerst de leiding over. Manzi was comfortabel en leek dit goed vol te kunnen houden, totdat het aan het einde van de negende ronde misging. Bij het insturen voor de laatste bocht voor start / finish verloor hij de voorkant van de machine en was een crash het gevolg.

Ondanks deze nulscore in Race 2 staat Manzi nog stevig aan de leiding in het kampioenschap. Met 210 punten heeft hij 47 punten voorsprong op zijn naaste concurrent.

Vanaf de 27e plaats op de grid begon Yuki Okamoto goed aan de race en na drie ronden was hij al opgeklommen naar de 21e positie. Uiteindelijk zat er niet meer in dan de twintigste plaats waardoor hij dit weekend geen WK punten heeft kunnen bijschrijven.

Yuki Okamoto (P20 / +27,808):
“Ik heb alles gegeven in deze race, en er was niets meer wat ik kon doen. We worden beter, maar ik had het gevoel dat we meer hadden kunnen bereiken. We blijven hard werken en blijven de uitdaging aangaan. Ik zal me zo goed mogelijk voorbereiden op de volgende race op Donington Park.”

Stefano Manzi (DNF):
“Het is ontzettend jammer om dit goede weekend zo te eindigen, want ik voelde me geweldig. Vrijdag was lastig, maar de race van gisteren was fantastisch. Vandaag waren we er weer bij en probeerden we hetzelfde te doen als gisteren, maar helaas verloor ik de voorkant in de laatste bocht en crashte ik. We moeten dit met het team analyseren, want ik ben drie keer gecrasht in de afgelopen twee weekenden en dit is de tweede keer dit weekend dat ik in die bocht ben gecrasht. Ik wil weten hoe ik hiermee om moet gaan, want het is een beetje vreemd. Nu richten we ons op de volgende ronde op Donington Park.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Het was een teleurstellende dag voor ons, helaas kan het niet altijd meezitten. Stefano ging onderuit terwijl hij aan de leiding reed en we moeten kijken waarom dit is gebeurd. Ik ben ervan overtuigd dat we sterker terug gaan komen en dit recht kunnen zetten. Voor Yuki was het een heel zwaar weekend en we moeten analyseren hoe we meer progressie kunnen boeken met hem. We kijken alweer vooruit naar de volgende.”

De volgende ronde van het World Superbike kampioenschap vindt plaats in het weekend van 11 t/m 13 juli op Donington Park in het Verenigd Koninkrijk.

Magnificent Manzi battles to home victory at sunny Misano

Stefano Manzi claimed victory in the first World Supersport race on Saturday afternoon at the Misano World Circuit Marco Simoncelli. The Italian rider made a strong charge from tenth on the grid and managed to win the race after several intense battles. With this fourth win of the season, the Pata Yamaha Ten Kate Racing rider extends his lead in the championship to 62 points. Teammate Yuki Okamoto finished 24th in Race 1.

Due to a Superpole session on Friday afternoon that didn’t go as planned, Stefano Manzi had to start Race 1 from tenth position. However, the Italian kept his composure and after a very strong start and an excellent opening lap, he quickly moved up to third place. Manzi kept his cool and took the lead for the first time on lap seven. The leading group remained close, and the racing was fierce, but Manzi ultimately came out on top and crossed the finish line first at his home circuit.

It marks Manzi’s fourth win of the season—three of which have come on Italian soil. It’s also the fourteenth World Supersport victory of his career, and it brings him to a total of 50 podium finishes. With 9 podiums in 11 races in 2025, Manzi now holds a 62-point lead – matching his racing number – over his closest rival in the World Supersport Championship. In Race 2, Manzi will start from second on the grid based on the fastest lap times recorded in Race 1.

Yuki Okamoto is racing at the Misano World Circuit Marco Simoncelli for the first time since 2019. Starting from 27th on the grid, the Japanese rider worked his way up to 24th in the first race of the weekend. For Okamoto, the focus this weekend is primarily on gaining more track time on the R9 with the Pirelli tyres.

Stefano Manzi (P1):
“Fortunately I had a very good start and I moved up many positions, but in turn 2 I had contact with another rider. After that moment I was in fifth positions so I told myself to keep calm, and see how I would be able to go towards the front as soon as possible. After a couple of laps I was already in third position so I tried to manage the race a bit, and after that I started my fight to be in the lead. My pace was good and after I took the lead, I was able to maintain this pace.

After a while, Can started to battle me but I didn’t want to give up the position. Every time he passed me, I managed to answer straight back. The last couple of laps I was able to be in front, and finally I crossed the finish line first as well. It’s nice that my lead in the championship is now 62 points. I want to enjoy this moment but we have another race tomorrow, so we will focus on that. It was good to win today, but we need to check where we can improve and make sure we’re there again tomorrow.”

Yuki Okamoto (P24 / +37,272):
“It was a difficult race today. There is still a lot of room for improvement, but we are working on it. I need to learn more about the tyres, the track and the bike. I know that the time is limited but I want to be better in tomorrow’s race.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
What a fantastic victory by Stefano. We already knew on Friday that he was incredibly fast, although it didn’t quite come together in Superpole. That’s why today brought out the best in him, and it’s clear that Stefano, the team, and the bike are all in top form at the moment. In my opinion, this was the best race of the year. For tomorrow, it’s important to fine-tune the details. We’re going to try a few things in the warm-up, and hopefully we can take another step forward. Fortunately, Stefano will start from second place tomorrow, so the starting position is better than it was today. It was a tough day for Yuki, although there were certainly some positives that we’ll build on. We’ll also try a few things with him in the warm-up so he can approach certain aspects with a fresh perspective, and hopefully both riders can go on the attack tomorrow.”

After a warm-up session in the morning, the second World Supersport race at the Misano World Circuit Marco Simoncelli will get underway again on Sunday afternoon at 12:35h.


Magnifieke Manzi vecht zich naar thuisoverwinning op zonnig Misano

Stefano Manzi heeft zaterdagmiddag de eerste World Supersport race gewonnen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De Italiaan kwam vanaf de tiende plaats op de grid sterk naar voren en wist uiteindelijk de race te winnen na een aantal stevige duels. Met deze vierde overwinning van het jaar vergroot de Pata Yamaha Ten Kate Racing coureur zijn voorsprong in het kampioenschap naar 62 punten. Teamgenoot Yuki Okamoto werd 24e in Race 1.

Doordat de Superpole sessie op vrijdagmiddag niet volgens plan verliep moest Stefano Manzi in Race 1 vanaf de tiende plaats beginnen. Het bracht de Italiaan niet van de wijs want na een zeer goede start en een ijzersterke openingsronde schoof hij al meteen op naar de derde plaats. Vervolgens hield Manzi zijn hoofd koel waarna hij in de zevende ronde voor het eerst de leiding overnam. De kopgroep bleef dicht bij elkaar en er werd fel gestreden, maar Manzi kwam uiteindelijk als winnaar uit die strijd en passeerde de finishlijn op zijn thuiscircuit als eerste.

Het is de vierde overwinning van het seizoen voor Manzi waarvan drie op Italiaanse bodem. Het is alweer de veertiende World Supersport zege van zijn carrière en hiermee komt hij tevens op 50 podiumfinishes. Met 9 podiumfinishes in 11 races in 2025 heeft Manzi nu 62 punten voorsprong – zijn racenummer – op zijn naaste concurrent in het World Supersport kampioenschap. In Race 2 zal Manzi vanaf de tweede plaats starten aan de hand van de snelste rondetijden die zijn gereden in Race 1.

Yuki Okamoto rijdt dit weekend voor het eerst sinds 2019 weer op het Misano World Circuit Marco Simoncelli en kwam vanaf de 27e plaats op de grid uiteindelijk naar de 24e positie in deze eerste race van het weekend. Voor de Japanner is het dit weekend vooral zaak om meer kilometers te maken op de R9 met de Pirelli banden.

Stefano Manzi (P1):
“Gelukkig had ik een hele goede start en kon ik veel posities goedmaken, maar in bocht 2 had ik contact met een andere coureur. Na dat moment lag ik op de vijfde plaats, dus zei ik tegen mezelf dat ik kalm moest blijven en probeerde te kijken hoe ik zo snel mogelijk naar voren kon komen. Na een paar ronden lag ik al op de derde plaats, dus probeerde ik de race een beetje te managen. Daarna begon ik mijn gevecht om de leiding. Mijn tempo was goed en nadat ik de leiding had genomen, kon ik dat tempo vasthouden.

Na een tijdje begon Can met mij te vechten, maar ik wilde de positie niet opgeven. Elke keer dat hij me passeerde, kon ik meteen terugslaan. In de laatste paar ronden wist ik vooraan te blijven en uiteindelijk kwam ik ook als eerste over de finish. Het is fijn dat mijn voorsprong in het kampioenschap nu 62 punten is. Ik wil van dit moment genieten, maar we hebben morgen weer een race dus we richten ons daarop. Het was goed om vandaag te winnen, maar we moeten kijken waar we ons kunnen verbeteren en zorgen dat we er morgen weer staan.”

Yuki Okamoto (P24 / +37,272):
“Het was een moeilijke race vandaag. Er is nog veel ruimte voor verbetering, maar we werken eraan. Ik moet nog veel leren over de banden, het circuit en de motor. Ik weet dat de tijd beperkt is, maar ik wil morgen beter presteren.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Wat een fantastische overwinning van Stefano. Op vrijdag wisten we al dat hij super snel, alleen kwam het er in de Superpole niet helemaal uit. Daardoor kwam vandaag het beste in hem naar boven en dan is te zien dat Stefano, het team en de motor allemaal in topvorm zijn op dit moment. Wat mij betreft was dit de mooiste race van het jaar. Voor morgen is het zaak om de puntjes op de i te zetten en we gaan nog wat dingen proberen in de warm up, hopelijk kunnen we dan nog een stapje maken. Gelukkig start Stefano morgen vanaf de tweede plaats, dus is de uitgangspositie beter dan die van vandaag. Voor Yuki was het een moeizame dag, al waren er uiteindelijk wel positieve punten waar we mee aan de slag gaan. Ook met hem zullen we morgenochtend wat proberen in de warm up zodat hij morgen een nieuwe kijk op bepaalde zaken kan krijgen, en beide mannen in de aanval kunnen.”

Na een warm up sessie in de ochtend zal de tweede World Supersport race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli zondagmiddag opnieuw om 12:35 uur van start gaan.

Manzi to start from the fourth row after unfortunate qualifying in Misano, Okamoto 27th

Stefano Manzi qualified tenth on Friday afternoon for the first World Supersport race at the Misano World Circuit Marco Simoncelli. Under very sunny and warm conditions, the Italian was on his way to securing a top-five position, but yellow flags during his fastest lap meant that his lap time was cancelled. Yuki Okamoto rode at the Italian circuit for the first time in six years and qualified 27th.

With plenty of sunshine and an air temperature above 30°C, the first day of the Pirelli Emilia-Romagna Round took place on Friday at the Misano World Circuit Marco Simoncelli. The day started well for Pata Yamaha Ten Kate Racing, with Stefano Manzi setting the fastest time in Free Practice. However, it was in the afternoon’s Superpole session that lap times truly mattered, as it determined the starting grid for Race 1.

With about 15 minutes remaining on the clock, things went wrong for Manzi in the final corner before the start/finish straight, and he crashed. Fortunately, the Italian was able to bring the Yamaha R9 back to the pit box himself, and the Pata Yamaha Ten Kate Racing team managed to quickly repair the bike so that Manzi could return to the track in the closing stages. He managed to set a lap time good enough for fifth place on the grid, but due to yellow flags, the time was cancelled. As a result, Manzi will have to start Race 1 from tenth position on Saturday afternoon.

Yuki Okamoto is back in Misano this weekend for the first time since 2019, and therefore needed time to re-familiarise himself with the circuit. In the end, the Japanese rider set the 27th fastest lap time, only two seconds off the pole position.

Stefano Manzi (P10 – 1’37.675 / +0,556):
“We started well in the morning, and also in qualifying my pace was not too bad in the beginning. Unfortunately I lost the front in the final corner and crashed with the first qualifying tyre. I was able to bring the bike back to the box but I lost a lot of time. The team was very quick with repairing the bike, so thanks to them. After the crash I was able to do two fast laps but unfortunately I got a yellow flag in the lap that would have put me on the second row, now I have to start from P10. It wasn’t what we had hoped for today but we have to remain focused for tomorrow’s race.”

Yuki Okamoto (P27 – 1’39.153 / +2,034):
“Today I rode at the Misano World Circuit for the first time in six years, which was quite difficult for me. There are many areas where I need to improve. Tomorrow will definitely be better than today, I will do my very best together with the team.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“It was a challenging day for us today, especially during qualifying where things didn’t go according to plan. The bikes were well prepared for the warm conditions, and because of that, there are several tyre options available for the races this weekend. Unfortunately, things went wrong in the final lap for Stefano and he crashed. That is something that can happen in qualifying, of course. We managed to repair the bike and he set the fifth-fastest time in the last lap, but unfortunately, that lap was cancelled due to a yellow flag.

For Yuki it’s a tough weekend, and we’ll need to see tonight if we can help him find more speed for tomorrow. The expectation is that Stefano definitely has the pace for the podium, but he’ll have to start from P10. That’s not ideal, but we’ve won races from worse positions with him before. Tomorrow we’ll go on the attack with both Stefano and Yuki.”

The first World Supersport race over 18 laps at the Misano World Circuit Marco Simoncelli will start on Saturday afternoon at 12:35h.

 

 

Manzi start vanaf de vierde rij na onfortuinlijke kwalificatie in Misano, Okamoto 27e

Stefano Manzi heeft zich vrijdagmiddag als tiende gekwalificeerd voor de eerste World Supersport race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Onder zeer zonnige en warme omstandigheden was de Italiaan op weg naar een plaats in de top vijf, maar gele vlaggen in zijn snelste ronde zorgde ervoor dat hij deze rondetijd kwijtraakte. Yuki Okamoto reed voor het eerst in zes jaar weer op het Italiaanse circuit en kwalificeerde zich als 27e.

Met veel zonneschijn en een buitentemperatuur van meer dan 30°C werd op vrijdag de eerste dag van de Pirelli Emilia-Romagna Round verreden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De dag begon goed voor Pata Yamaha Ten Kate Racing met Stefano Manzi die de snelste rondetijd wist te rijden in de vrije training. ’s Middags zouden de rondetijden er pas echt toe doen in de Superpole sessie, waarmee de startopstelling voor Race 1 werd bepaald.

Met ongeveer een kwartier op de klok ging het mis voor Manzi in de laatste bocht voor start / finish en kwam hij ten val. De Italiaan kon de Yamaha R9 gelukkig zelf terugbrengen naar de pitbox en het Pata Yamaha Ten Kate Racing team wist de machine snel weer te repareren, zodat Manzi in de slotfase de baan weer op kon gaan. Manzi wist een rondetijd te rijden die goed was voor de vijfde plaats op de grid, maar gele vlaggen zorgden ervoor dat de rondetijd ongeldig werd verklaard. Hierdoor zal Manzi zaterdagmiddag vanaf de tiende plaats moeten starten in Race 1.

Yuki Okamoto is dit weekend voor het eerst sinds 2019 weer in Misano en had daardoor tijd nodig om de baan weer te leren kennen. Uiteindelijk klokte de Japanner de 27e rondetijd en moest hij slechts twee seconden toegeven op de poletijd.

Stefano Manzi (P10 – 1’37.675 / +0,556):
“We begonnen goed in de ochtend, en ook in de kwalificatie was mijn tempo in het begin niet slecht. Helaas verloor ik de voorkant in de laatste bocht en crashte ik met de eerste kwalificatieband. Ik kon de motor terug naar de pitbox brengen, maar verloor veel tijd. Het team was erg snel met het repareren van de motor, dus dank aan hen. Na de crash kon ik nog twee snelle ronden rijden, maar helaas kreeg ik een gele vlag in de ronde die me op de tweede startrij had gezet. Nu moet ik vanaf P10 starten. Het was niet wat we vandaag gehoopt hadden, maar we moeten gefocust blijven voor de race van morgen.”

Yuki Okamoto (P27 – 1’39.153 / +2,034):
“Vandaag reed ik voor het eerst in zes jaar weer op het Misano World Circuit, wat best moeilijk voor me was. Er zijn veel punten waarop ik me moet verbeteren. Morgen zal zeker beter zijn dan vandaag, ik zal samen met het team mijn uiterste best doen.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Het was een uitdagende dag voor ons vandaag, vooral in de kwalificatie ging het niet volgens plan. De machines waren goed geprepareerd voor de warme omstandigheden en in verband daarmee zijn er ook meerdere opties wat betreft banden voor de races dit weekend. In de ultieme ronde ging het helaas fout bij Stefano en kwam hij ten val. Zoiets kan natuurlijk gebeuren in een kwalificatie. We hebben de motor nog kunnen repareren en hij kwam naar de vijfde tijd in de laatste ronde, maar helaas werd die ongeldig verklaard vanwege een gele vlag.

Voor Yuki is het een lastig weekend en we zullen vanavond moeten kijken of we hem voor morgen kunnen helpen en meer snelheid kunnen geven. De verwachting is dat Stefano absoluut de snelheid heeft voor het podium maar hij moet vanaf P10 beginnen. Dat is niet ideaal maar we hebben wel eens races gewonnen van slechtere posities met hem. Morgen gaan we zowel Stefano als Yuki vol in de aanval.”

De eerste World Supersport race over 18 ronden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli gaat zaterdagmiddag om 12:35 uur van start.

Pata Yamaha Ten Kate Racing returns to Italy for Manzi’s home round in Misano

This weekend marks the sixth round of the FIM Supersport World Championship at the Misano World Circuit Marco Simoncelli. Located on the Adriatic coast, the circuit is a home track for Stefano Manzi, who is eager to perform in front of his home crowd after a difficult weekend in Most. For Yuki Okamoto, the Italian circuit is also familiar territory.

Almost a month after the race weekend at Autodrom Most in the Czech Republic, the World Superbike Championship is back in action at the Misano World Circuit Marco Simoncelli. On the calendar since 1991, Misano is often one of the most attended WorldSBK race weekends of the year.

Despite a challenging weekend in Most, Stefano Manzi still leads the World Supersport Championship standings with a total of 185 points—40 more than his closest rival. As in previous rounds, the primary goal will be to extend that lead. For Manzi, who hails from nearby Rimini, this will be a special weekend, with many family members and friends cheering him on from the stands.

Yuki Okamoto also had a tough time in Most, partly due to the changing weather conditions. However, the Japanese rider has shown clear progress and will aim to bring home points again at a circuit he has visited before.

Stefano Manzi:
“Finally it is time to race again. The last round in Most definitely wasn’t the best one for us, it was a shame to end the weekend with a sixth place. However, this is racing and sometimes things like this can happen. Now we reset ourselves and go to the next race in Misano fully focused. In this break I had a test with the Yamaha Superbike and I enjoyed it a lot, but now I’m really looking forward to ride the R9 again at my home track.”

Yuki Okamoto:
“I am looking forward to the Misano round. It will not be my first visit as I raced there previously in 2019. I have done a lot work to prepare myself for this race weekend, so I am looking forward to join the team again and get back to work with the R9.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“After Assen, Misano is almost like our second home race of the year with Stefano as one of our riders. A lot is happening this weekend, and we’re set to welcome many sponsors and partners once again. Yuki has spent a lot of time training in Spain over the last few weeks, which helped him maintain his rhythm well. Stefano has also been very active on different bikes in the past few weeks. The team has prepared everything down to the finest detail, and we’re excited to get back to racing this weekend.”

The race weekend at the Misano World Circuit Marco Simoncelli begins on Friday morning with a free practice session, followed by Superpole at 13:55 in the afternoon. Saturday kicks off with a warm-up session, and Race 1 over 18 laps will start at 12:35. Sunday follows the same schedule, with a morning warm-up and Race 2 again at 12:35 in the afternoon.

 

 

Pata Yamaha Ten Kate Racing keert terug naar Italië voor Manzi’s thuisrace in Misano

Dit weekend wordt de zesde ronde van het FIM Supersport World Championship verreden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het aan de Adriatische kust gelegen circuit is het thuiscircuit van Stefano Manzi, die na een moeizaam weekend in Most graag wil presteren op eigen bodem. Ook voor Yuki Okamoto is het Italiaanse circuit geen onbekend terrein.

Bijna een maand na het raceweekend op het Autodrom Most in Tsjechië komt het World Superbike kampioenschap dit weekend weer in actie op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Al sinds 1991 staat het Italiaanse circuit op de kalender en is het vaak één van de meest bezochte WorldSBK raceweekenden van het jaar.

Ondanks een lastig weekend in Most staat Stefano Manzi nog steeds aan de leiding in het World Supersport kampioenschap met een totaal van 185 punten, 40 meer dan zijn naaste rivaal. Net als in de voorgaande raceweekenden zal het voornaamste doel zijn om deze voorsprong verder uit te bouwen. Uiteraard zal het voor Manzi, die uit het nabijgelegen Rimini komt, een speciaal weekend zijn met veel familie en vrienden die hem komen aanmoedigen.

Yuki Okamoto had eveneens een moeizaam weekend in Most, mede vanwege de wisselende weersomstandigheden. De Japanse coureur laat echter wel duidelijke vooruitgang zien en zal, op een voor hem bekend circuit, als doel hebben om weer punten mee naar huis te kunnen nemen.

Stefano Manzi:
“Eindelijk is het weer tijd om te racen. De laatste ronde in Most was zeker niet onze beste, het was jammer om het weekend af te sluiten met een zesde plaats. Maar dit is racen, en soms gebeuren zulke dingen. Nu herpakken we onszelf en gaan we volledig gefocust naar de volgende race in Misano. Tijdens deze pauze heb ik getest met de Yamaha Superbike en dat vond ik erg leuk, maar ik kijk er nu echt naar uit om weer met de R9 te rijden op mijn thuiscircuit.”

Yuki Okamoto:
“Ik kijk uit naar de ronde in Misano. Het wordt niet mijn eerste bezoek, want ik heb daar al eerder geracet in 2019. Ik heb hard gewerkt om me voor te bereiden op dit raceweekend, dus ik kijk ernaar uit om weer bij het team aan te sluiten en aan de slag te gaan met de R9.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Na Assen is Misano bijna onze tweede thuisrace van het jaar met Stefano als coureur. Er staat weer veel te gebeuren dit weekend en we mogen weer veel sponsoren en partners ontvangen. Yuki heeft in de afgelopen weken veel getraind in Spanje, dus die heeft daar zijn ritme goed kunnen vasthouden. Stefano is eveneens zeer actief geweest de laatste weken op verschillende motoren. Het team heeft alles tot in de puntjes geprepareerd dus we hebben er zin in om dit weekend weer te gaan knallen.”

Het raceweekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli begint op vrijdagochtend met een vrije training waarna de Superpole sessie vrijdagmiddag om 13:55 uur van start gaat. Zaterdagochtend is er eerst nog een warm-up sessie waarna Race 1 over 18 ronden ’s middags om 12:35 uur begint. Op zondag geldt hetzelfde tijdschema als op zaterdag met ‘s ochtends een warm up sessie en Race 2 ‘s middags om 12:35 uur.

Het Automatiseringshuis and Pata Yamaha Ten Kate Racing join forces

Pata Yamaha Ten Kate Racing is proud to announce a new partnership with Het Automatiseringshuis, a leading IT service provider. This collaboration marks an exciting step for both parties, with Het Automatiseringshuis bringing its expertise in reliable and innovative IT solutions to support the racing team in their pursuit of top performance.

Reliable IT solutions for winning performance
Het Automatiseringshuis sets itself apart with a customer-focused and proactive approach in the IT sector. With its unique combination of services, Het Automatiseringshuis offers a stable and secure IT environment—crucial for a high-performance team like Pata Yamaha Ten Kate Racing. Their key features include:

  • Proactive System Management: Continuous monitoring and maintenance of networks to prevent issues before they arise, ensuring a stable and reliable IT infrastructure.
  • Fixed rate for IT services: Clients benefit from transparent costs with a fixed fee per computer, covering all services, which offers clarity and control over IT expenditures.
  • Specialization in Microsoft 365 and cloud services: Het Automatiseringshuis excels in migrations to Microsoft 365 and provides extensive support for cloud solutions, partnering with leading providers.
  • Comprehensive IT security: With the HAPP365 prevention plan, Het Automatiseringshuis delivers an all-encompassing security solution, including tools, services, and training to minimise risks.
  • Small-scale and personal: Their small-scale approach allows for fast response times and personalized service, with all IT disciplines under one roof.
  • 24/7 monitoring: With continuous system monitoring and a dedicated support portal, Het Automatiseringshuis is always ready to assist clients, wherever and whenever needed.

A partnership driven by precision and reliability
Pata Yamaha Ten Kate Racing, renowned for their technical excellence and competitive performance in the World Supersport Championship, has found a partner in Het Automatiseringshuis who shares their values of precision, reliability, and innovation. Through this collaboration, the racing team—and the entire organization, including Ten Kate Motoren, Ten Kate Racing Products, and Ten Kate Shop—can count on a robust IT infrastructure that supports their operational efficiency both on and off the track.

For more information about Het Automatiseringshuis, visit www.hetautomatiseringshuis.nl.

 

 

Het Automatiseringshuis en Pata Yamaha Ten Kate Racing slaan handen ineen

Pata Yamaha Ten Kate Racing is trots om een nieuw partnerschap aan te kondigen met Het Automatiseringshuis, een toonaangevende IT-dienstverlener. Deze samenwerking markeert een spannende stap voor beide partijen, waarbij Het Automatiseringshuis haar expertise in betrouwbare en innovatieve IT-oplossingen inzet om het raceteam te ondersteunen in hun streven naar topprestaties.

Betrouwbare IT-oplossingen voor een winnende performance
Het Automatiseringshuis onderscheidt zich door haar klantgerichte en proactieve aanpak in de IT-sector. Met hun unieke combinatie van diensten biedt Het Automatiseringshuis een stabiele en veilige IT-omgeving, essentieel voor een high-performance team als Pata Yamaha Ten Kate Racing. Hun belangrijkste kenmerken zijn:

– Pro-actief systeembeheer: Door voortdurende monitoring en onderhoud van netwerken worden problemen voorkomen voordat ze ontstaan, wat zorgt voor een stabiele en betrouwbare IT-infrastructuur.

– Vast tarief voor IT-diensten: Klanten profiteren van transparante kosten met een vast tarief per computer, inclusief alle dienstverlening, wat duidelijkheid en controle biedt over IT-uitgaven.

– Specialisatie in Microsoft 365 en cloud diensten: Het Automatiseringshuis excelleert in migraties naar Microsoft 365 en biedt uitgebreide ondersteuning voor cloudoplossingen, met partnerships met toonaangevende leveranciers.

– Complete IT-beveiliging: Met het HAPP365 preventieplan levert Het Automatiseringshuis een allesomvattende beveiligingsoplossing, inclusief tools, diensten en training om risico’s te minimaliseren.

– Kleinschalig en persoonlijk: Dankzij hun kleinschalige aanpak biedt Het Automatiseringshuis snelle reactietijden en persoonlijke service, met alle IT-disciplines onder één dak.

– 24/7 monitoring: Met continue systeemmonitoring en een eigen support portal staat Het Automatiseringshuis altijd klaar om klanten te ondersteunen, waar en wanneer dat nodig is.

Een partnership gedreven door precisie en betrouwbaarheid
Pata Yamaha Ten Kate Racing, bekend om hun technische excellentie en competitieve prestaties in het World Supersport kampioenschap, heeft in Het Automatiseringshuis een partner gevonden die dezelfde waarden van precisie, betrouwbaarheid en innovatie deelt. Door deze samenwerking kan het raceteam – en het hele bedrijf waaronder ook Ten Kate Motoren, Ten Kate Racing Products en Ten Kate Shop vallen – rekenen op een robuuste IT-infrastructuur die hun operationele efficiëntie ondersteunt, zowel op als naast de baan.

Voor meer informatie over Het Automatiseringshuis, bezoek www.hetautomatiseringshuis.nl.

Manzi maintains solid margin in World Supersport championship after challenging weekend in Most

Stefano Manzi finished sixth on Sunday afternoon in the second World Supersport race at the Autodrom Most. The Italian briefly led the race but had to give up ground in the second half, ultimately crossing the finish line in sixth place. His teammate Yuki Okamoto was once again making good progress, but in the thirteenth lap he crashed after contact with another rider, eventually finishing 31st.

After the disappointment of Race 1, where Manzi crashed out, the Italian and the Pata Yamaha Ten Kate Racing team were determined to bounce back in Race 2. Manzi got off to a strong start and was leading after three laps, holding his own well within the lead group. However, the 26-year-old rider dropped back in the second half of the race and eventually finished sixth. With a total of 185 points, Manzi still holds a solid lead in the World Supersport championship, with a forty-point advantage over second place.

Yuki Okamoto finished seventeenth in Race 1 and was aiming for points in Race 2. The Japanese rider again gained multiple positions early on and made his way into the top twenty. However, in lap thirteen things went wrong as he crashed in Turn 20 following contact with another rider. Okamoto picked up his Yamaha YZF-R9 and finished the race, but was unable to score points.

Stefano Manzi (P6 / +6,494):
“For sure this was not the weekend we hoped for. Before we arrived here we were optimistic, and even in the changeable conditions on Friday and Saturday morning we were quick. Yesterday it was a big shame to crash in the first race, and today I struggled a lot with the rear tyre. I wasn’t able to fight and I didn’t end up on the podium. I tried to keep the rear tyre in the best possible conditions but it didn’t help me to ride like I wanted. I am looking forward to the next race, which is my home round in Misano. We go back to work and try to be in the best shape for Misano.”

Yuki Okamoto (P31 / +1 Lap):
“Today was better than yesterday but unfortunately I was hit by another rider, and therefore I crashed. We had two tough races this weekend but we will keep working, and hopefully I can make a big step for the next round in Misano. I want to thank everyone for their support.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“It was a tough day for us today. Somewhat unexpectedly, we weren’t able to do what we thought we could with Stefano during the race. There’s clearly some homework to be done on our side. Yuki had a good start but unfortunately crashed. He was able to finish the race, but it didn’t result in any points. In the end, it’s been a disappointing weekend here in Most, even though we started off very well on Friday. Throughout a season, some weekends will be more difficult — that’s just part of racing. Fortunately, we didn’t lose anything in the championship regarding Stefano’s lead, and Yuki gained more experience on a new circuit this weekend. There are plenty of things for us to work on ahead of the Misano weekend, and we’ll put a plan in place to come back fighting as we’re used to.”

The next round of the FIM Supersport World Championship will take place on the weekend of 13–15 June at the Misano World Circuit Marco Simoncelli in Italy.

 


Manzi behoudt solide voorsprong in World Supersport kampioenschap na lastig weekend in Most

Stefano Manzi is zondagmiddag als zesde geëindigd in de tweede World Supersport race op het Autodrom Most. De Italiaan reed nog aan de leiding maar moest in het tweede gedeelte van de race terrein prijsgeven, waarna hij uiteindelijk als zesde de finish passeerde. Teamgenoot Yuki Okamoto was wederom bezig met een goede opmars maar in de dertiende ronde kwam hij ten val na contact met een andere rijder, waarna hij uiteindelijk als 31e over de streep kwam.

Na teleurstelling in Race 1 met een valpartij voor Stefano Manzi waren de Italiaan en het Pata Yamaha Ten Kate Racing team erop gebrand om in Race 2 terug te slaan. Manzi begon sterk en reed na drie ronden aan de leiding in de wedstrijd, waarbij hij zich goed staande wist te houden in een groep. Echter zou de 26-jarige coureur terugvallen in de tweede helft van de race, waarna hij uiteindelijk als zesde over de finish kwam. Met een totaal van 185 punten staat Manzi nog steeds stevig aan de leiding in het World Supersport kampioenschap, met een voorsprong van veertig punten op de nummer twee.

Yuki Okamoto kwam in Race 1 naar de zeventiende plaats en mikte in Race 2 daardoor op punten. Opnieuw maakte de Japanner al gauw meerdere posities goed en nestelde hij zich in de top twintig. In de dertiende ronde ging het echter mis doordat hij ten val kwam in bocht 20 na contact met een andere rijder. Okamoto pakte zijn Yamaha YZF-R9 op en reed de race nog uit, maar punten werden hierdoor niet gescoord.

Stefano Manzi (P6 / +6,494):
“Zeker weten was dit niet het weekend waar we op gehoopt hadden. Voorafgaand aan ons bezoek hier waren we optimistisch, en zelfs in de wisselvallige omstandigheden op vrijdag en zaterdagochtend waren we snel. Gisteren was het ontzettend jammer om te crashen in de eerste race, en vandaag had ik veel moeite met de achterband. Ik kon niet vechten en eindigde niet op het podium. Ik heb geprobeerd de achterband in zo goed mogelijke conditie te houden, maar dat hielp me niet om te rijden zoals ik wilde. Ik kijk uit naar de volgende race, mijn thuiswedstrijd in Misano. We gaan weer aan het werk en proberen in topvorm te zijn voor Misano.”

Yuki Okamoto (P31 / +1 Lap):
“Vandaag was beter dan gisteren maar helaas werd ik geraakt door een andere rijder, waardoor ik crashte. We hadden twee zware races dit weekend, maar we blijven werken, en hopelijk kan ik een grote stap zetten voor de volgende ronde in Misano. Ik wil iedereen bedanken voor hun steun.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Het was een lastige dag voor ons vandaag. Enigszins onverwacht konden we in de wedstrijd niet doen wat we dachten te kunnen met Stefano. Er is duidelijk huiswerk te doen aan onze kant. Yuki had een goede start maar kwam helaas ten val. Hij heeft de wedstrijd nog wel uit kunnen rijden maar het leverde dus geen punten op. Uiteindelijk is het toch een teleurstellend weekend geweest hier in Most terwijl we eigenlijk op vrijdag heel goed begonnen waren. Er horen ook wat mindere weekenden bij gedurende een seizoen, soms is het niet anders. In het kampioenschap hebben we geen schade geleden wat betreft de voorsprong van Stefano en Yuki heeft dit weekend weer meters gemaakt op een nieuw circuit. Er zijn genoeg dingen om aan te werken voorafgaand aan het weekend in Misano en we gaan een plan maken om daar weer aan te kunnen vallen zoals we gewend zijn.”

De volgende ronde van het FIM Supersport World Championship vindt plaats in het weekend van 13 t/m 15 juni op het Misano World Circuit Marco Simoncelli in Italië.

Okamoto climbs to 17th in Race 1, Manzi crashes from the lead in Most

Yuki Okamoto finished seventeenth in the first World Supersport race at the Autodrom Most on Saturday afternoon. The Japanese rider managed to qualify in the morning and impressively worked his way up from 26th on the grid. Stefano Manzi had a very strong start to the first race at the Czech circuit but crashed out in the seventh lap while leading.

After a difficult qualifying day on Friday, the first World Supersport race of the weekend took place on Saturday at the Autodrom Most in the Czech Republic. Starting from fourth on the grid, Stefano Manzi had a great launch and quickly took the lead. The Italian came under heavy pressure from his rivals but defended well and managed to maintain his position at the front in the early stages.

Unfortunately, things went wrong in the seventh lap when Manzi lost the front of his Yamaha YZF-R9 in turn 16. He was able to pick the bike back up and rejoin the race, but it meant he could no longer score points. Nevertheless, Manzi remains the leader in the World Championship with a 36-point advantage, as his competitors were unable to fully capitalise on his misfortune. Manzi set the fourth-fastest lap time of the race, which means he will start Race 2 from fourth position again on Sunday afternoon.

Due to the changing weather conditions, Okamoto was unable to qualify for Saturday’s race on Friday. However, the Japanese rider managed to secure a spot on the grid during the warm-up session and started Race 1 from 26th. From there, the 25-year-old rider worked his way forward and eventually crossed the finish line in seventeenth place. Okamoto will start from the 26th place on the grid in Race 2 once again.

Yuki Okamoto (P17 / +35,232):
“Today I did my first laps in dry conditions on the Autodrom Most. We only had ten minutes in the morning warm up to qualify for Race 1, and fortunately I made it. However, it meant that I had to start from P26 on the grid and that made it very difficult, although I still managed to finish in 17th place. We need to make a plan for tomorrow and then hopefully we can perform better. I’m grateful to the team for their support.”

Stefano Manzi (P26 / +4 laps):
“It’s a bad day for us because I crashed in today’s race. I made a small mistake with less pressure on the front brakes whilst hitting a bump, and therefore there was less load on the front tyre which I then lost. It’s a big shame because I was leading the race and felt very good. However, we need to keep our heads up high and come back stronger tomorrow. For now we will analyse everything and then tomorrow there’s another warm up and another race, in which we need to go forward.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“Unfortunately, today was the day Stefano had his first zero of the season. We were leading the race and had prepared a solid race strategy. However, because he lost front of the bike, he was immediately out of contention for points. These things can happen, and we’ve managed to retain the lead in the championship. Stefano is still in top form, and everyone could see how fast he was. We’ll regroup and, as always, we’ll be back tomorrow.

Yuki had a good race today. He had to come from far back, but in the end he was able to climb up to seventeenth place. Hopefully he can make the step into the points tomorrow. We want to continue the upward trend we’ve shown in the past few races, and hopefully that will result in some points tomorrow.”

The second World Supersport race at the Autodrom Most will start on Sunday afternoon at 12:35.

 


Okamoto maakt opmars naar 17e plaats in Race 1, Manzi crasht vanuit leidende positie in Most

Yuki Okamoto is zaterdagmiddag als zeventiende gefinisht in de eerste World Supersport race op het Autodrom Most. De Japanner wist zich ’s ochtends te kwalificeren waarna hij vanaf de 26e positie uiteindelijk nog knap naar voren kwam. Stefano Manzi begon ijzersterk aan de eerste race op het Tsjechische circuit maar ging in de zevende ronde onderuit terwijl hij aan de leiding reed.

Na een lastige kwalificatiedag op vrijdag werd zaterdag de eerste World Supersport race van het weekend verreden op het Autodrom Most in Tsjechië. Vanaf de vierde plaats op de grid kwam Stefano Manzi goed weg en binnen enkele ogenblikken had hij al de leiding in handen genomen. De Italiaan werd flink belaagd door zijn concurrenten maar wist zich knap te verdedigen en hield in de openingsfase de koppositie vast.

Helaas ging het in de zevende ronde mis toen Manzi de voorkant van de Yamaha YZF-R9 verloor in bocht 16. De Italiaan kon de machine nog oppakken en zijn weg vervolgen maar het betekende dat er geen punten meer konden worden gescoord. Hoe dan ook staat Manzi nog aan de leiding in het wereldkampioenschap met een voorsprong van 36 punten doordat de concurrentie niet maximaal wist te profiteren. In de race reed Manzi de vierde snelste rondetijd waardoor hij opnieuw vanaf de vierde startplaats aan Race 2 mag beginnen op zondagmiddag.

Vanwege de wisselende weersomstandigheden had Okamoto zich op vrijdag nog niet gekwalificeerd voor de eerste race op zaterdag. De Japanner kreeg dat voor elkaar in de warm up sessie waardoor hij vanaf de 26e plaats op de grid aan Race 1 mocht beginnen. Vanaf die positie kwam de 25-jarige coureur uiteindelijk als zeventiende over de finish. Okamoto zal ook Race 2 weer vanaf de 26e plaats moeten beginnen.

Yuki Okamoto (P17 / +35,232):
“Vandaag heb ik mijn eerste ronden in droge omstandigheden gereden op het Autodrom Most. We hadden slechts tien minuten in de ochtend-warm-up om ons te kwalificeren voor Race 1, en gelukkig is dat gelukt. Dat betekende echter dat ik vanaf P26 op de grid moest starten en dat maakte het erg moeilijk, hoewel ik er toch in slaagde om als 17e te eindigen. We moeten een plan maken voor morgen en hopelijk kunnen we dan beter presteren. Ik ben het team dankbaar voor hun steun.”

Stefano Manzi (P26 / +4 laps):
“Het is een slechte dag voor ons omdat ik vandaag gecrasht ben in de race. Ik maakte een kleine fout met minder druk op de voorremmen terwijl ik over een hobbel reed, waardoor er minder gewicht op de voorband zat en ik deze vervolgens verloor. Het is echt jammer, want ik leidde de race en voelde me erg goed. We moeten echter onze hoofden omhooghouden en morgen sterker terugkomen. Voor nu gaan we alles analyseren en morgen is er weer een warm-up en een nieuwe race, waarin we vooruit moeten.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Helaas was vandaag de dag dat Stefano zijn eerste nulscore van het seizoen behaalde. We reden aan de leiding en hadden een goed strijdplan voorbereid. Doordat hij de voorkant van de machine verloor lag hij wat punten betreft meteen uit de wedstrijd. Zoiets kan gebeuren en we hebben de leiding in het kampioenschap behouden. Stefano verkeert nog steeds in bloedvorm en iedereen heeft kunnen zien hoe snel hij was. We gaan ons herpakken en zoals altijd zullen we er morgen weer staan.

Yuki heeft vandaag een goede race gereden. Hij moest van ver komen maar kon uiteindelijk nog opklimmen naar de zeventiende positie. Hopelijk kan hij morgen de stap maken naar de punten. De tendens die we in de afgelopen wedstrijden hebben ingezet willen we voortzetten, en hopelijk resulteert dat morgen in een aantal punten.”

De tweede World Supersport race op het Autodrom Most gaat zondagmiddag om 12:35 uur van start.

Mixed fortunes in Most with Manzi on second row as Okamoto faces setbacks

Stefano Manzi qualified fourth on Friday afternoon for the first World Supersport race at the Autodrom Most. The opening day at the Czech circuit was largely defined by unpredictable conditions, which the Italian capitalised on with a bold strategy during the Superpole session. Teammate Yuki Okamoto had a clearly more difficult day and ended up 28th.

The first day of the Czech World Superbike round at the Autodrom Most began Friday morning with a wet track and fairly low temperatures. These created treacherous conditions where mistakes were easily made. In the afternoon the Superpole session was held, and track conditions were not much different.

Championship leader Stefano Manzi struck early, setting a 1’38.983 on slicks, which ultimately placed him fourth. The Italian made no mistakes, securing a strong starting position for Race 1 on Saturday afternoon.

Yuki Okamoto faced a tough day, as he not only had to deal with the tricky track conditions but also had to learn the complex layout of the Autodrom Most. A crash and the changing weather conditions meant he finished 28th on the timesheets.

Stefano Manzi (P4 – 1’38.983 / +0,840):
“We had a pretty good day. We had some trouble with the weather as it started raining just minutes before both sessions. In the morning we didn’t use slicks and in the rain we were quite fast. In the afternoon I made the call to use slicks early on, which was quite tricky in the beginning with still some wet patches. It ended up being the right strategy and it resulted in a 4th place. Maybe we could have fought for pole position but the second row is okay. For sure I want to do better, but it’s definitely not bad to end the day like this.”

Yuki Okamoto (P28 – 1’45.422 / +7,279):
“I am disappointed after today’s sessions. I want to say sorry to the team for my early crash in Free Practice. I wasn’t able to have a good performance in Superpole, because the track conditions were very difficult for me. I hope that tomorrow will be a better day for us.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“Mixed feelings for us after this first day in Most. Stefano performed very well in the Superpole session under conditions that were extremely difficult to assess. He kept a cool head, which shows that he is currently in very good form. He switched to slicks at the right moment and built up his qualifying session excellently. In the final lap he was on his way to pole position, but unfortunately, he couldn’t complete that lap due to traffic. To secure a second-row starting position in such conditions is just very good. He stayed out of trouble and he is ready to race. He has the speed in all conditions, so I’m confident he can be competitive tomorrow.

For Yuki, it was a very tough day. It’s his first time riding here in Most, and he had an unfortunate crash during free practice, which cost him twenty minutes of the session. That means you’re constantly playing catch-up. Due to the changing conditions, he hasn’t qualified yet, so the challenge for tomorrow’s warm-up session is to ensure he gets on the grid. That’s the first step, and from there we need to keep building throughout the rest of the weekend.”

The first World Supersport race at the Autodrom Most over nineteen laps will start Saturday afternoon at 12:35h.

 

 

Manzi kwalificeert zich op tweede rij in Most, moeizame vrijdag voor Okamoto

Stefano Manzi heeft zich vrijdagmiddag als vierde gekwalificeerd voor de eerste World Supersport race op het Autodrom Most. De eerste dag op het Tsjechische circuit werd grotendeels gekenmerkt door wisselvallige omstandigheden, waarbij de Italiaan in de Superpole sessie met een gewaagde strategie gebruik van maakte. Teamgenoot Yuki Okamoto had een duidelijk moeizamere dag en eindigde als 28e.

De eerste dag van de Tsjechische World Superbike ronde op het Autodrom Most begon vrijdagochtend met een natte baan en behoorlijk lage temperaturen. Die zorgden voor verraderlijke omstandigheden waardoor een fout snel gemaakt kon worden. ’s Middags werd de Superpole sessie verreden en waren de baanomstandigheden niet heel anders.

WK leider Stefano Manzi sloeg vroeg toe en reed op slicks een 1’38.983, waarmee hij zich uiteindelijk als vierde zou kwalificeren. De Italiaan maakte geen fouten en zorgde daarmee voor een goede uitgangspositie voor Race 1 op zaterdagmiddag.

Yuki Okamoto zou een lastige dag tegemoet gaan, doordat hij naast de moeilijke baanomstandigheden ook nog eens het complexe Autodrom Most moest leren kennen. Vanwege een valpartij en de wisselvallige weersomstandigheden eindigde hij uiteindelijk als 28e op de tijdlijst.

Stefano Manzi (P4 – 1’38.983 / +0,840):
“We hadden een redelijk goede dag. We hadden wat last van het weer, want het begon een paar minuten voor beide sessies te regenen. In de ochtend gebruikten we geen slicks en in de regen waren we behoorlijk snel. In de middag besloot ik al vroeg om slicks te gebruiken, wat in het begin best lastig was vanwege de nog natte plekken op het circuit. Uiteindelijk bleek dat de juiste strategie en het leverde een vierde plaats op. Misschien hadden we kunnen vechten voor pole position, maar de tweede rij is prima. Natuurlijk wil ik het beter doen, maar het is zeker geen slechte manier om de dag af te sluiten.”

Yuki Okamoto (P28 – 1’45.422 / +7,279):
“Ik ben teleurgesteld na de sessies van vandaag. Ik wil mijn excuses aanbieden aan het team voor mijn vroege crash tijdens de vrije training. Ik kon geen goede prestatie neerzetten in de Superpole, omdat de omstandigheden op het circuit voor mij erg lastig waren. Ik hoop dat morgen een betere dag voor ons wordt.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Gemengde gevoelens voor ons na deze eerste dag in Most. Stefano heeft zeer goed gepresteerd in de Superpole sessie onder omstandigheden die uiterst moeilijk in te schatten waren. Hij wist zijn hoofd hiel knap koel te houden en dat laat zien dat hij momenteel in een zeer goede vorm verkeert. Hij ging op het juiste moment naar slicks en bouwde zijn kwalificatie uitstekend op. In de laatste ronde was hij op weg naar pole position maar helaas kon hij die ronde niet afmaken wegens verkeer. Als je in zulke omstandigheden uiteindelijk een startplaats op de tweede rij bemachtigt is dat gewoon goed. Hij is uit de problemen gebleven en klaar om te racen. Hij beschikt over de snelheid in alle omstandigheden dus ik weet zeker dat hij morgen competitief kan zijn.

Voor Yuki was het een heel zware dag. Het is voor hem de eerste keer dat hij hier in Most rijdt en kwam in de vrije training ongelukkig ten val, waardoor hij twintig minuten van de sessie verloor. Dat betekent dat je dan achter de feiten aanloopt. Vanwege de wisselende omstandigheden is hij nog niet gekwalificeerd dus is het de uitdaging voor morgen in de warm up sessie om ervoor te zorgen dat hij op de grid staat. Dat is de eerste stap, daarna moeten we verder bouwen in de rest van het weekend.”

De eerste World Supersport race op het Autodrom Most over negentien ronden gaat zaterdagmiddag om 12:35 uur van start.

Pata Yamaha Ten Kate Racing wants to maintain momentum in Most

This upcoming weekend, the fifth round of the FIM Supersport World Championship will take place at the Autodrom Most in the Czech Republic. After a very successful weekend at the Cremona Circuit, Pata Yamaha Ten Kate Racing heads to the Czech circuit for the next challenge with World Championship leader Stefano Manzi and Yuki Okamoto.

The 4.2-kilometer-long Autodrom Most has been on the World Superbike calendar since 2021. The circuit features no fewer than 21 corners—twelve right-handers and nine left-handers. While the past four race weekends at the Czech circuit were all held in July, this year Most appears on the calendar two months earlier.

Stefano Manzi heads to Most as the championship leader with a 44-point advantage. The Italian claimed his first double victory of the season in Cremona and has three wins and five second-place finishes to his name after eight races. This means he has stood on the podium in every race in 2025 and has not finished lower than second. Just like in previous race weekends, the goal in Most will again be to further extend his lead in the World Supersport championship.

Yuki Okamoto continues to make progress and was rewarded in Cremona with his first two World Championship points. The Japanese rider is getting to know the World Supersport Championship and the Yamaha YZF-R9 better and better, even though Autodrom Most will once again be a circuit he has never ridden before. For him, the goal this coming weekend will once again be to improve his pace in every session.

Stefano Manzi:
“It’s lovely when we don’t have big breaks in between races, so I’m very that we have another race weekend ahead of us. Most is a track that I like, so I’m looking forward to go there again. The weekend in Cremona was amazing for us, so I hope to be able to continue in this way. Let’s hope for another good weekend again.”

Yuki Okamoto:
“The Autodrom Most will be another new circuit for me. After the race weekend in Cremona I stayed in Spain and spent most of the time training. I want to use this experience for the upcoming race weekend, and hopefully the team and I can make a big step.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“We’re happy to be back in Most. The weather forecast looks good, and it’s always interesting to race here because it’s a beautiful circuit with a great crowd, which makes racing even more enjoyable. The momentum is clearly on our side, and we want to keep it going. Stefano is currently in top form, and of course, we need to maintain that. Yuki is on an upward trajectory, and with him we aim to finish in the points again. The team and the riders are ready, so everything is in place to make it another great weekend.”

The race weekend at the Autodrom Most begins on Friday morning with a free practice session, followed by the Superpole session starting at 13:55 in the afternoon. On Saturday morning, there will first be a warm-up session, after which Race 1 over 19 laps will begin at 12:35 in the afternoon. On Sunday, the same schedule applies as on Saturday, with a warm-up session in the morning and Race 2 starting at 12:35 in the afternoon.

 


Pata Yamaha Ten Kate Racing wil momentum vasthouden in Most

Dit aankomende weekend wordt de vijfde ronde van het FIM Supersport World Championship verreden op het Autodrom Most in Tsjechië. Na een zeer succesvol weekend op het Cremona Circuit gaat Pata Yamaha Ten Kate Racing met WK leider Stefano Manzi en Yuki Okamoto de volgende uitdaging aan op het Tsjechische circuit.

Het 4,2 kilometer lange Autodrom Most staat sinds 2021 op de World Superbike kalender. Het circuit telt maar liefst 21 bochten waarvan twaalf rechtsaf en elf linksaf. Nadat de afgelopen vier raceweekenden op het Tsjechische circuit allemaal in juli werden verreden staat Most dit jaar twee maanden eerder op de kalender.

Stefano Manzi gaat met een voorsprong van 44 punten in het wereldkampioenschap als leider richting Most. De Italiaan behaalde in Cremona zijn eerste dubbel van het seizoen en heeft na acht races maar liefst drie overwinningen en vijf tweede plaatsen achter zijn naam staan, waardoor hij nog steeds in alle races in 2025 op het podium en niet lager dan tweede is geëindigd. Net als in voorgaande raceweekenden zal ook in Most het doel zijn om de voorsprong in het World Supersport kampioenschap verder te vergroten.

Yuki Okamoto blijft progressie boeken en beloonde dat in Cremona met zijn eerste twee WK punten. De Japanner begint het World Supersport kampioenschap en de Yamaha YZF-R9 steeds beter te leren kennen, ook al zal het Autodrom Most weer een circuit zijn waar Okamoto nog niet eerder is geweest. Het zal voor hem daardoor ook komend weekend opnieuw een kwestie zijn van sneller worden in iedere sessie.

Stefano Manzi:
“Het is heerlijk wanneer we geen grote pauzes hebben tussen de races, dus ik ben erg blij dat we weer een raceweekend voor de boeg hebben. Most is een circuit waar ik graag rijd, dus ik kijk ernaar uit om daar weer naartoe te gaan. Het weekend in Cremona was geweldig voor ons, dus ik hoop dat we op deze manier door kunnen gaan. Laten we hopen op weer een goed weekend.”

Yuki Okamoto:
“Het Autodrom Most zal weer een nieuw circuit voor mij zijn. Na het raceweekend in Cremona ben ik in Spanje gebleven en heb ik het grootste deel van de tijd getraind. Ik wil deze ervaring gebruiken voor het aankomende raceweekend, en hopelijk kunnen het team en ik een grote stap zetten.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“We zijn blij om weer in Most te zijn. De weersverwachtingen zien er goed uit en het is altijd interessant om hier te rijden, want het is een mooi circuit met ook altijd veel publiek, waardoor het racen extra leuk is. Het momentum zit duidelijk aan onze kant en dat willen we graag voortzetten. Stefano is momenteel in topvorm en dat moeten we natuurlijk continueren. Yuki heeft een stijgende lijn te pakken en met hem willen we opnieuw in de punten finishen. Het team en de coureurs zijn er klaar voor, dus alles is aanwezig om er weer een mooi weekend van te maken.”

Het raceweekend op het Autodrom Most begint op vrijdagochtend met een vrije training waarna de Superpole sessie vrijdagmiddag om 13:55 uur van start gaat. Zaterdagochtend is er eerst nog een warm-up sessie waarna Race 1 over 19 ronden ’s middags om 12:35 uur begint. Op zondag geldt hetzelfde tijdschema als op zaterdag met ‘s ochtends een warm up sessie en Race 2 ‘s middags om 12:35 uur.

Manzi takes another epic win at Cremona and delivers first R9 double, Okamoto scores first WorldSSP points

Stefano Manzi claimed victory once again in the second World Supersport race on Sunday afternoon at the Cremona Circuit in Italy. The Italian rider was heavily challenged by the competition again, but just like in Race 1, he proved to be the strongest. This marked his third win of the season and his first double victory of the year, which also happens to be the first double win for the new Yamaha R9. Yuki Okamoto scored his first World Supersport points by finishing in fourteenth place.

It was another warm Sunday afternoon for Race 2 of the World Supersport class at the Cremona Circuit. Starting from second on the grid, Manzi got off to a strong start and immediately grabbed the lead. However, he soon had to relinquish it and began his pursuit of the front again. In the closing stages of the race, Manzi demonstrated just how strong both he and the R9 can be, retaking the lead with three laps to go. Despite multiple attacks from his rivals, the two-time WorldSSP runner-up crossed the line first once again.

This victory marked Manzi’s third win of the season, maintaining his 100% podium record in 2025. It is his thirteenth career win in the World Supersport category and his twelfth with Pata Yamaha Ten Kate Racing. It was also the third time in his career he has taken a double win in a WorldSSP race weekend—and the first double for the new Yamaha YZF-R9. With 17 consecutive podium finishes in the World Supersport class, Manzi has now etched a new record in the history books.

Okamoto also had a strong start, moving up from 22nd on the grid to 19th right away. The Japanese rider showed solid pace throughout the race and continued to make progress as the laps went on. In the final stages, he had to battle for position but ultimately crossed the line in fourteenth. It is his best result so far and earns him his first two points in the World Championship.

Stefano Manzi (P1):
“I feel amazing, because it’s difficult to be very happy after Race 1 with this schedule as you’re still focused on Race 2. Now I’m very happy and clearly it has been an amazing weekend for me. Taking a double win at home and achieving the first double with the R9 is just fantastic. It was a very demanding race again today, but in the end I was able to take the win again. In the final part of the race I was just thinking about the victory, and I know the final corner was a spot where I could attack. It paid off so I’m quite happy about it. Hopefully we can continue this momentum into Most.”

Yuki Okamoto (P14 / +23,263):
“I finished in 14th place and finally I scored some points. After the two crashes on Friday, this feels like a very positive result. I really appreciate the team’s hard work and I am very grateful to everyone who’s supporting me. I will give it my all again during the next round in Most.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing team manager:
“It has been a fantastic weekend for the Pata Yamaha Ten Kate Racing team here in Cremona, with two victories for Stefano and Yuki scoring his first points in Race 2. I think everyone brought out the best in each other. Yuki improved in every session despite his two crashes on Friday. He recovered well, which shows he has great character. We know he is new to Europe and that his competitors have much more experience, but he is proving that he’s made of real racing spirit.

Stefano was razor-sharp again today and gave everything to take the win. He rode with great control, so hats off to him. This has been the best weekend we’ve had with him in the past three seasons, so full credit to him and the people on his side of the garage. Overall, we can be very happy with the points we scored, which puts us in the lead of both the riders’ and teams’ championships. It was a perfect weekend for us.”

The next round of the World Superbike Championship will take place from May 16–18 at the Autodrom Most in the Czech Republic.

 

 

Manzi pakt nog een epische zege in Cremona en bezorgt R9 eerste dubbel, Okamoto scoort eerste WorldSSP punten

Stefano Manzi heeft zondagmiddag ook de tweede World Supersport race gewonnen op het Cremona Circuit in Italië. De Italiaan werd opnieuw flink belaagd door de concurrentie maar bleek net als in Race 1 weer de sterkste te zijn. Manzi behaalde hiermee zijn derde overwinning van het seizoen en zijn eerste dubbel van het jaar, wat tevens de eerste dubbel is van de nieuwe Yamaha R9. Yuki Okamoto scoorde zijn eerste World Supersport punten door als veertiende te eindigen.

Zondagmiddag was het ook voor Race 2 van de World Supersport klasse weer behoorlijk warm op het Cremona Circuit. Vanaf de tweede startplaats kwam Manzi goed weg en greep hij meteen de koppositie. Deze moest hij echter al gauw weer afstaan waarna de 26-jarige coureur de achtervolging inzette. In de slotfase van de race liet Manzi zien hoe sterk hij en de R9 kunnen zijn en met nog drie ronden te gaan nam hij de leiding weer over. Er volgden nog meerdere aanvallen van zijn concurrenten maar opnieuw kwam de tweevoudig vicewereldkampioen als winnaar over de streep.

Hiermee heeft Manzi alweer zijn derde overwinning van het seizoen behaald en blijft zijn percentage van podiumfinishes in 2025 op 100% staan. Het is zijn dertiende overwinning in de World Supersport klasse en zijn twaalfde in dienst van Pata Yamaha Ten Kate Racing. Het is de derde keer in zijn carrière dat hij een dubbele overwinning in een WorldSSP raceweekend heeft behaald en de eerste van de nieuwe Yamaha YZF-R9. Met 17 podiumfinishes op rij in de World Supersport klasse heeft Manzi nu een nieuw record op zijn naam geschreven.

Okamoto maakte ook een goede start van de 22e plaats op de grid en schoof al meteen op naar P19. De Japanner wist wederom een goed tempo aan de dag te leggen en naarmate de race vorderde steeds verder op te schuiven. In de slotfase moest ook hij het duel aangaan waarna hij uiteindelijk als veertiende over de finish kwam. Het is zijn beste resultaat tot dusver en hiermee heeft hij zijn eerste twee WK punten gescoord.

Stefano Manzi (P1):
“Ik voel me geweldig, want het is moeilijk om na Race 1 al echt blij te zijn met dit weekendschema, omdat je nog steeds gefocust bent op Race 2. Nu ben ik echt blij en het is duidelijk dat het een fantastisch weekend voor mij was. Een dubbele overwinning behalen op eigen bodem en de eerste dubbelzege met de R9 is gewoon fantastisch. Het was vandaag opnieuw een zware race, maar uiteindelijk kon ik opnieuw winnen. In het laatste deel van de race dacht ik alleen nog maar aan de overwinning, en ik wist dat de laatste bocht een plek was waar ik kon aanvallen. Het heeft zich uitbetaald, dus ik ben er erg blij mee. Hopelijk kunnen we dit momentum vasthouden in Most.”

Yuki Okamoto (P14 / +23,263):
“Ik ben als 14e gefinisht en heb eindelijk wat punten gescoord. Na de twee crashes op vrijdag voelt dit als een heel positief resultaat. Ik waardeer het harde werk van het team enorm en ben heel dankbaar voor iedereen die mij steunt. Ik zal tijdens de volgende ronde in Most weer mijn uiterste best doen.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager:
“Het is een geweldig weekend geweest voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team hier in Cremona met twee overwinningen voor Stefano en de eerste punten voor Yuki in Race 2. Ik denk dat iedereen het beste in elkaar naar boven heeft gehaald. Yuki is in iedere sessie sneller geworden ondanks zijn twee crashes op vrijdag. Hij heeft zich goed herpakt en dat laat zien dat hij iemand met karakter is. We weten dat hij nieuw is in Europa en dat de concurrenten veel meer ervaring hebben, maar hij laat zien dat hij uit het goede racehout is gesneden.

Stefano was vandaag weer met het mes tussen de tanden en hij heeft er alles aan gedaan om te kunnen winnen. Hij heeft heel beheerst gereden dus petje af voor hem. Dit is het beste weekend dat we met hem gehad hebben in de afgelopen drie seizoenen dus alle credits voor hem en de mensen aan zijn kant van de box. In het algemeen kunnen we zeer blij zijn dat we zo goed gescoord hebben waardoor we aan de leiding gaan in zowel het rijderskampioenschap als het teamkampioenschap. Het was een perfect weekend voor ons.”

De volgende ronde van het World Superbike kampioenschap wordt verreden in het weekend van 16 t/m 18 mei op het Autodrom Most in Tsjechië.